У сучасному Європейському Союзі свобода пересування – не тільки право громадян жити і працювати в будь-якій країні ЄС, а й необхідність створювати зручні, зрозумілі та однакові процедури, особливо у сфері автотранспорту. З кожним роком все більше людей купують автомобілі за кордоном або переїжджають між країнами ЄС, привозячи з собою транспорт.
Однак оформлення таких машин, як і раніше, супроводжується бюрократичними складнощами. Саме тому Європейська комісія підготувала реформу, спрямовану на цифровізацію і спрощення процесу реєстрації автомобілів, включно із заходами щодо підвищення прозорості та безпеки.
Це може торкнутися також і українців, хто планує приїхати в Литву або іншу країну Балтії на своєму автомобілі, а потім перереєструвати його. Надалі це сильно спростить життя при бажанні використовувати авто в межах ЄС. Однак для цього Європарламент має ухвалити відповідні зміни. Що зміниться та уніфікується?
Також для наших співвітчизників за кордоном буде корисною інформація, що зміниться для українців в Естонії з 01 травня 2025 року, подробиці по темі. Також свіжі новини про те, що Україна і Латвія затвердили визнання водійських посвідчень на території одна одної.
Цифрові документи – відмова від паперу
Одним з основних елементів реформи стане перехід до цифрових свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів. Замість паперових документів буде використовуватися цифровий формат, єдиний для всіх країн ЄС.
Ці ініціативи, що охоплюють цифрові документи, технічні огляди та екологічні стандарти, покликані не тільки полегшити життя громадянам ЄС, а й поліпшити ситуацію на дорогах Європи в цілому. Литва, як активний член Європейського союзу, також опиниться серед країн, яким належить реалізувати нові правила. Це дасть змогу уніфіковано підходити до реєстрації автомобіля, його відомостей, техоглядів, обслуговувань та інших параметрів.
Що це дасть водіям у перспективі:
- можливість простіше оформляти автомобіль, куплений за кордоном, без паперової тяганини;
- спрощений обмін даними між країнами – при переїзді до Литви реєстрація автомобіля відбуватиметься швидше, так само, як і навпаки при виїзді з цієї країни на авто на тривалий період;
- зниження ризику підробки документів і адміністративних помилок;
- зниження ризику маніпуляцій і шахрайства під час продажу транспорту на вторинному ринку.
Це особливо важливо для Литви та країн Балтії, де значна частина автомобілів на ринку – вживані авто з Німеччини, Нідерландів, Бельгії та Франції. Новий цифровий формат забезпечить прозорість всієї історії машини: від першого власника до поточного пробігу та останнього технічного огляду.
Об’єднані бази даних – боротьба з шахрайством
Одночасно з цифровізацією документів буде створено єдину європейську базу даних автомобілів, до якої увійде інформація про транспортний засіб, починаючи з моменту його продажу, реєстрації та початку експлуатації.
Це допоможе зрозуміти всю історію автомобіля або іншого транспорту, в єдиній електронній базі міститиметься така інформація:
пробіг;
- дата і результати останнього техогляду;
- реєстраційні дані;
- екологічний клас і тип палива.
Такий підхід допоможе виключити можливість «скручування» пробігу, що особливо актуально на ринку уживаних авто. Вийде швидко перевіряти достовірність реєстраційних даних, а також технічного стану транспорту по всій території ЄС незалежно від країни Союзу.
Для українських покупців старих машин – це довгоочікуваний крок уперед. Купівля автомобіля з-за кордону стане менш ризикованою, а ринок – більш чесним. Завдяки загальній базі можна заздалегідь отримати відомості про авто, а якщо ви фахівець з вибору старих авто, то ці відомості легко можна порівняти з реальним станом машини.
Техогляди в будь-якій країні ЄС
Важливе нововведення – можливість проходити технічний огляд у будь-якій країні ЄС, незалежно від країни реєстрації автомобіля. Це означає, що пройдений нещодавно технічний огляд в одній з країн ЄС буде автоматично прийматися в іншій країні, якщо вам необхідно перереєструвати транспортний засіб.
Це особливо зручно для ситуацій, коли:
- водії, які тимчасово проживають за кордоном, включно з громадянами України, які мають свої авто в Литві або інших країнах ЄС;
- ви часто подорожуєте між країнами;
- працівник, який працює за межами основної країни проживання, але зареєстрований на батьківщині.
Тут можна виділити ключові положення у зв’язку з нововведеннями, а саме:
- Сертифікат техогляду буде дійсний протягом 6 місяців по всьому ЄС.
- Держави зможуть визнавати такі сертифікати на постійній основі, але не зобов’язані це робити.
Литві та країнам Балтії, як і іншим країнам ЄС, належить розробити внутрішні механізми визнання та валідації іноземних техоглядів.
Це спростить життя багатьом водіям, особливо тим, хто часто буває в Польщі, Чехії чи Німеччині, – наприклад, через роботу чи сімейні обставини. Це спростить життя й українським водіям, які тривалий час перебувають у цих країнах.
Нові вимоги до техогляду, включно з екологічними стандартами
Однак є й інші зміни, пов’язані з проходженням техогляду. Згідно з ініціативами Єврокомісії, вводяться додаткові обов’язкові вимоги до проходження технічного огляду. Це торкнеться також дотримання екологічних стандартів та їх врахування залежно від віку транспортного засобу.
Які зміни можна очікувати, тут можна виділити зокрема:
- щорічний техогляд для автомобілів, старших за 10 років;
- обов’язкові техогляди для мотоциклів з об’ємом двигуна понад 125 см³;
- введення регулярного контролю для електромобілів (включно з перевіркою батареї та систем управління);
- суворіші вимоги для автомобілів з високим рівнем викидів CO₂ і NOx;
- обмеження ввезення та реєстрації автомобілів з високими викидами;
- підтримку використання електромобілів і гібридів;
- створення стимулів для переходу на екологічно чистий транспорт (наприклад, податкові пільги, знижки на техогляд, державні субсидії).
Для Литви це може означати перегляд частоти і критеріїв оцінки на станціях техогляду, особливо з урахуванням великої кількості старих дизельних машин. Нова транспортна стратегія ЄС тісно пов’язана з кліматичною політикою. Одним із завдань ініціативи є зниження частки забруднюючих транспортних засобів на 15%, а також зниження смертності на дорогах на 50% до 2030 року.
У країнах Балтії ці заходи можуть знайти відображення в національній політиці – від оновлення стандартів для СТО до введення додаткових екологічних зборів на старі автомобілі.
Запропоновані заходи ще мають бути схвалені Європейським парламентом і Радою ЄС. Однак політична воля до реформи вже очевидна: ЄС рухається до єдиного цифрового простору, де бюрократія поступається місцем прозорості, безпеці та сталому розвитку. Литва і сусідні країни на своєму рівні також мають схвалити рішення Парламенту ЄС.
Перехід до цифрової реєстрації автомобілів та реформи техогляду в ЄС – це не просто оновлення технічних процедур. Це фундаментальний крок до гармонізації правил, забезпечення чесного ринку та створення стійкої транспортної системи.